یک انحصار جدید از مخابرات استان یزد

IMAGE634116958201797213

مخابرات استان یزد که تاکنون به بهانه‌ کافونوری کردن، انحصار ارایه خدماتADSL در بخش‌های زیادی از استان یزد را از آن خود کرده بود در دور جدید به یک شیوه بسیار مبتذل برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود در ایجاد فضای انحصاری در این حوزه قدم گذاشته است.

هنوز چندماهی از مصاحبه مدیرکل مخابرات استان یزد و ادای توضیحات در زمینه برنامه‌ریزی برای سال جدید و افزایش تعداد مشترکین اینترنتADSL مخابرات استان یزد نگذشته است که شیوه اجرایی این کار نمود بیشتری یافته است. بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد ظاهراً قرار است این مهم از طریق تحت فشار گذاشتن درخواست‌دهندگان سرویس از بخش خصوصی محقق گردد. در یکی از این شیوه‌ها زمانیکه مشترک از بخش خصوصی درخواست سرویس می‌دهد مدت زمان حداقل ۷۲ ساعت اداری (و البته در عمل بین ۵ روز و با لحاظ کردن تعطیلی پنج شنبه و جمعه تا ۷ روز) جهت راه‌اندازی سرویس در نظر گرفته می‌شود. این در حالی‌است که اگر مشترک از شرکت مخابرات درخواست سرویس دهد این سرویس بلافاصله راه‌اندازی می‌شود. بررسی‌های بیشتر ما نشان می‌دهد که در حالیکه درخواست شرکت‌های خصوصی نیز بلافاصله در سیستم جامع مخابرات ثبت می‌شود اما مخابرات در یک شیوه ضد رقابتی با ابداع و استفاده از یک الگوریتم زمانبندی و اولویت‌دهی، کار شرکت‌های خصوصی را به حداقل ۷۲ ساعت بعد موکول می‌کند اما کار مشترکین خود را بلافاصله انجام می‌دهد. از این طریق، مشترکین شرکت‌های خصوصی را در تحت فشار قرار می‌دهد تا برای دریافت سرویس به مخابرات مراجعه نمایند. این در حالی است که بررسی ما نشان می‌دهد که در بعض مراکز شهرستان‌ها علیرغم اینکه راه‌اندازی سرویس به دلیل خلوتی بار کاری مسئولین MDFها امکانپذیر است اما آنها انجام این کار را به راس موعد مقرر موکول می‌نمایند. لازم به ذکر است که بنابر قراردهای فیمابین شرکت‌های خصوصی و مخابرات خصولتی و دستورالعمل‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شرکت‌های خصوصی بابت هزینه‌های نگهداری تجهیزات، فضای مورد اشغال، برق مصرفی و حتی هزینه سیم‌کشی و سیم مصرفی و نگهداری ارتباطات مشترکین خود نیز هزینه کامل را پرداخت می‌کنند.

البته عملکرد گذشته مسئولین مخابرات نشان داده است که اقناع افکار عمومی و پاسخگویی به عملکردهایشان هیچ جایی در مخابرات ندارد و آنچه که مهم است انحصار و کسب سود بیشتر در ارایه خدمات است و بس. بنابراین برای مشترکین چاره‌ای جز شکایت در دادگاههای سوییس باقی نمی‌ماند (نقل از مرتضی حیدری مجری نامدار برنامه‌های اقتصادی صدا و سیما)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>